Petje af - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Danielle Ramp - WaarBenJij.nu Petje af - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Danielle Ramp - WaarBenJij.nu

Petje af

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Danielle

18 Februari 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Sprakeloos.

Dat is eigenlijk alles wat ik kan melden over gisteren. We hebben S-21 bezocht, waar mensen in de oorlog vastgehouden en gemarteld werden, en the killingfields, waar ze vervolgens vermoord en in massagraven gedumpt werden. Woorden of foto's kunnen niet beschrijven wat voor indruk deze dag op ons achtergelaten heeft.

''Het is beter een onschuldige te doden, dan een vijand in leven te laten. Jullie houden is geen winst, jullie verliezen is geen verlies'' - Pol Pot

''Zelfs dieren werden niet zo behandeld. Het enige wat ons eraan herinnerde dat we mensen waren, is dat we lichamelijk én mentaal gemarteld werden.'' - een overlevende

Na 6 weken vrijheid-blijheid werden we met twee benen weer stevig op de grond gezet. Ik ben blij dat we iets hebben kunnen meekrijgen van de geschiedenis van dit land, ookal is blij niet het goede woord. Het klinkt cliché, maar het heeft mn blik op Cambodja veranderd. Het is hier armoedig, maar als je bekijkt hoeveel er in zo'n korte tijd na de oorlog al bereikt is.. Petje af.

• 18 Februari 2013 - 09:37

Jacco:

Het laat ons inderdaad steeds weer opnieuw realiseren dat het leven in vrijheid van grote waarde is...voor die de beperkingen hebben gekend is dit veel duidelijker, dan voor onze generatie. Hoe naar ook, het is goed dat jullie daar zijn geweest en vele anderen daar komen. De herinnering blijven zo warm, de kans op herhaling verkleind.

• 18 Februari 2013 - 15:40

Stel:

Kippenvel

• 18 Februari 2013 - 23:18

Paulien:

Lieve meiden, en vervolgens worden wij weer stil.